Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skovagerskolens værdier

På Skovagerskolen finder vi det værdifuldt at:

  • Eleven opnår selvstændighed i sit liv
  • Eleven udvikler sine kompetencer
  • Eleven udvikler betydningsfulde relationer til andre børn
  • Eleven oplever meningsfuldhed
  • Der er et levende og inspirerende læringsmiljø
  • De forskellige faggrupper arbejder sammen om at se eleven og sikre udvikling og læring
  • Skole/hjem-samarbejdet bygger på dialog og gensidig tillid og forventninger
  • Medarbejderne er kvalificerede og engagerede

 

På Skovagerskolen finder vi det værdifuldt at eleven opnår selvstændighed i sit liv

Skovagerskolen giver børnene mulighed for selvforvaltning ved læring og gennem aktiv deltagelse. Den enkelte elev mødes med positive forventinger og elvens udgangspunkt respekteres.

Vores mål er derfor at:

  • eleven tilegner sig kommunikative kompetencer
  • eleven opnår handlekompetencer
  • eleven lærer at træffe valg
  • eleven har medindflydelse på/i sin hverdag
  • elevens faglige, sociale og personlige kompetencer styrkes

 

På Skovagerskolen finder vi det værdifuldt at eleven udvikler kompetencer

Grundlæggende ønsker vi at styrke elevens livsglæde, selvværd og selvstændighed. Læring sker gennem aktiv deltagelse i meningsfulde læringsprocesser, der tager udgangspunkt i elevens interesser og kompetencer.

Vores mål er derfor at eleven:

  • udvikler sig personligt, socialt og videns- & færdighedsmæssigt
  • oplever mening og gives mulighed for at handle aktivt på måder hvor styrkesider og interesseområder anvendes
  • oplever at kunne mestre
  • udfordres i legen med henblik på succesoplevelser
  • får oplevelser og udfordringer både på og uden for skolen

 

På Skovagerskolen finder vi det værdifuldt at eleven udvikler relationer til andre børn

På Skovagerskolen skabes mulighed for udvikling og læring i samspil med andre elever. Skolen vægter således at eleverne får mulighed for at knytte venskaber på tværs af klasser og fællesrum, og gennem aktiviteter med andre specialskoler.

Vores mål er derfor at:

  • eleven tilegner sig handlemuligheder/redskaber til at indgå i relationer og løse konflikter
  • eleven kan agere i forhold til sociale sammenhænge
  • eleven oplever at der skabes tid, rum og forståelse for etablering og udvikling af meningsfulde relationer
  • den enkelte elev oplever sig som en ligeværdig del af et fællesskab

 

På Skovagerskolen finder vi det værdifuldt at eleven oplever meningsfuldhed

En væsentlig forudsætning for at skabe muligheder for elevens udvikling og læring er, at eleven kan se en mening med det, der arbejdes med i hverdagen. Vi understøtter elevens aktive medvirken og indflydelse på sin egen hverdag.

Vores mål er derfor at:

  • eleven oplever medindflydelse
  • eleven oplever fordybelse
  • eleven oplever sig selv som værende medskaber
  • elevens initiativer og udtryk tages alvorligt
  • eleven oplever sammenhæng og helhed i hverdagen

 

På Skovagerskolen finder vi det værdifuldt at der er et levende og inspirerende læringsmiljø

På Skovagerskolen støtter rammerne den enkelte elevs alsidige læringsprocesser. Skovagerskolen er indrettet således at den stimulerer til nysgerrighed og eksperimenterende aktiviteter i forhold til omgivelserne. I samspil og dialog, og via iagttagelse opbygger eleven sin miden, og er medskaber i sit eget liv.

Vores mål er derfor at:

  • eleverne synes det er sjovt, udviklende og lærerigt at komme i skole
  • læringsmiljøet rummer materialer og muligheder for at arbejde undersøgende og eksperimenterende
  • eleverne møder engagerede og inspirerende voksne
  • der er et bevidst synligt læringsmiljø
  • fange elevernes opmærksomhed og opnå deres aktive medvirken

 

På Skovagerskolen finder vi det værdifuldt at de forskellige faggrupper arbejder sammen om at se eleven og sikre udvikling og læring

Den enkelte ansatte indgår i et åbent og professionelt samarbejde og dagligdagen bygger på gensidig dialog, tillid og ansvar i de enkelte teams og i de nære kollegagrupper.

Vores mål er derfor at:

  • teamet sikrer, at elevens hverdag er sammenhængende og overskuelig
  • teamet formulerer de overordnede mål for den pædagogiske praksis
  • en del af forberedelsen er fælles
  • teams tydeliggør forventningerne til hinanden ved samarbejdets begyndelse og løbende evaluerer på samarbejdet
  • teams er nysgerrige på - og spørger indtil hinandens praksis

 

På Skovagerskolen finder vi det værdifuldt at skole/hjem-samarbejdet bygger på dialog og gensidig tillid og forventninger

Det daglige pædagogiske arbejde med eleverne bygger på gensidig respekt, tillid og ansvar emellem alle parter omkring eleven. Derfor lægger vi vægt på et forældresamarbejde, der bygger på dialogen, og hvor begge parters forventninger synliggøres. Med udgangspunkt i denne værdi og de tre nedenstående udsagn, skal den enkelte klasses medarbejdere og forældre på forældremødet i starten af skoleåret, udarbejde en fælles afklarende aftale for samarbejdet.

  1. Forældre og medarbejdere deltager aktivt i samarbejdet om eleverne. Gensidige forventninger skal drøftes og aftales for det kommende skoleår.
  2. Forældre og medarbejdere sikrer et gensidigt højt informationsniveau. Der udarbejdes konkrete aftaler på klasseniveau hvad angår form, indhold og hyppighed.
  3. Forældrene deltager aktivt i at sætte mål for eget barn, samt støtter og indgår i arbejdet med målene. Disse aftaler tydeliggøres i elevplanen.

 

På Skovagerskolen finder vi det værdifuldt at medarbejderne er kvalificerede og engagerede

En vigtigt forudsætning for elevernes trivsel og udvikling er kvalificerede og engagerede medarbejdere. Skonagerskolen giver mulighed for at fastholde og udvikle den enkelte medarbejders faglige og personlige kvalifikationer. Det skal sikres at værdi- og målsætning bliver en del af det daglige arbejde på Skovagerskolen, og at der løbede evalueres.

Vores mål er derfor at:

  • alle medarbejdere får mulighed for at udvikle sig professionelt
  • videreudvikle det professionelle teamsamarbejde
  • alle ansatte bidrager til et godt arbejdsmiljø og fællesskab
  • alle ansatte har et ansvar for, at kolleger føler sig set og værdsat
  • alle ansatte ser forskellighed som en styrke

 

Revideret skolebestyrelsen 20/21

Dokumenter

Skovagerskolens værdier_3.pdf

Shape Created with Sketch.