Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Seksualpolitik

 

Seksualpolitik for Skovagerskolen

Seksualpolitikken omhandler følgende områder:

  • Seksuel sundhed, en definition.
  • Seksualundervisning
  • Etiske overvejelser
  • Særligt på Skovagerskolen
  • Forældresamarbejde
  • Bekymringsbarometer
  • Hvad er et seksuelt overgreb?
  • Beredskabsplan
  • Undervisningsmaterialer

 

Bilag 1: Seksuelle overgreb – lovgivning og definitioner

Bilag 2: Skærpet underretningspligt, tavshedspligt, værdispringsreglen

Bilag 3: Januscentrets bekymringsbarometer (udskriftsvenlig udgave)

 

Seksuel sundhed:  

WHO beskriver seksuel sundhed som er en tilstand af fysisk, følelsesmæssig, mental og social trivsel i forhold til seksualitet. Seksualitet er en fundamental del af at være menneske. Seksuel sundhed kræver en positiv og respektfuld tilgang til seksualitet og seksuelle forhold, såvel som muligheden for at have behagelige og sikre seksuelle oplevelser, fri for tvang, diskrimination og vold. (WHO 2002)

 

Seksualundervisning:

I faghæfte 21 (”Sundheds-, seksualundervisning og familiekundskab”) kan man læse, at

  • formålet med seksualundervisning er, at eleverne tilegner sig indsigt i vilkår og værdier, der påvirker sundhed, seksualitet og familieliv. Eleverne skal opnå forståelse af den betydning, seksualitet og familieliv har for sundhed samt af samspillet mellem sundhed og miljø.
  • Undervisningen skal knyttes til elevernes egne oplevelser, erfaringer og begreber for at medvirke til udvikling af engagement, selvtillid og livsglæde samt støtte den enkelte i udvikling af egen identitet i samspil med andre. Undervisningen skal endvidere medvirke til, at eleverne opnår erkendelse af egne grænser og forståelse for andres.
  • Undervisningen skal i enhver henseende bidrage til, at eleverne udvikler forudsætninger for, at de i fællesskab med andre og hver for sig kan tage kritisk stilling og handle for at fremme egen og andres sundhed.

 

I seksualundervisningen har vi på Skovagerskolen valgt at sætte fokus på 3 temaer, som især er betydningsfulde for vores elever:

 

  • Personlig vækst og udvikling:
    • Selvtillid, selvværd og ligeværd
    • Pubertet
  • Seksualitet, lyst og sansning:
    • Krop, kropsbevidsthed og kropssprog
    • Forelskelse og kærlighed
    • Lyst, grænser (såvel egne som andres) og ansvar
  • Seksualitet, sundhed og sygdom:
    • prævention og abort
    • seksuelt overførbare sygdomme
    • seksuelle overgreb

 

Læseplanens temaer er ikke inddelt i klassetrin. Uanset alder kan det være samme indhold, som optager eleverne. Undervisningens konkrete emner vil blive valgt ud fra en hensyntagen til:

  • Elevernes personlige oplevelser og opfattelser.
  • Aktuelle begivenheder af fælles interesse.
  • Progressionen i elevens fysiske, psykiske og sociale udvikling.

Da der kan være meget stor forskel på elevers udviklingsniveau, vil det være forskelligt, hvilke af de nævnte temaer, det vil være relevante at undervise de enkelte elever i.

Undervisningen tager udgangspunkt i elevernes erfaringer og er i meget høj grad styret af deres ønsker om viden og udvikling.

I nogle tilfælde vil det være hensigtsmæssigt at undervise eleverne på hold, andre gange vil det være mest hensigtsmæssigt at undervise dem enkeltvis.

Undervisningen skal tilpasses hver enkelt elev samtidig med, at den giver eleverne mulighed for at udveksle erfaringer og oplevelser med ligesindede.

Der vil være mulighed for at diskutere sprogbrug i forbindelse med seksualitet.

Forskellige ord kan betyde det samme, men ikke alle ord er velegnede i alle sammenhænge.

  

Personalet på Skovagerskolen medvirker til at skabe et positivt miljø, hvor elevernes seksualitet behandles med respekt. Dette gøres ved bl.a.

at støtte elevens udvikling af egen identitet

at støtte eleven i at acceptere sin krop og personlighed

at eleven får mulighed for at møde jævnaldrende, ligestillede venner og kærester

at læse bøger, spille spil og se film om kroppens forandringer, følelser, venskaber

at tale med eleven om pubertet, normer og grænser – såvel egne som andres.

  

Som en naturlig del af det pædagogiske arbejde er personalet parat til at:

at acceptere andres ret til et seksualliv

at drøfte emnet seksualitet med kollegaer

at være opmærksom på seksuelle signaler fra eleven

at forholde sig til elevens seksuelle udvikling

at drøfte etiske dilemmaer

at søge eksperthjælp, når der er behov for det

ikke at acceptere fysisk og verbal sexchikane

 

Personalet har derudover pligt til at sørge for, at eleverne ikke lider overlast. Det

betyder, at nogle elever skal støttes og hjælpes til at lære, hvor grænserne går -

fysisk og verbalt - mens andre skal afskærmes.

Målet er, at eleverne får en socialt acceptabel adfærd.

 

Etiske overvejelser:

 Elevernes seksualitet diskuteres kun af de personer, der er tæt på eleven i hverdagen.

Der udvises respekt for elevens kultur, religion, følelser og grænser.

Når en medarbejder hjælper en elev i hygiejnerummet, skal døren være lukket.

 

 

Særligt på Skovagerskolen:

På Skovagerskolen har vi aftalt nogle rammer for, hvordan vi forholder os til elevernes seksualitet, så både elever og personale befinder sig godt.

Eleverne skal have mulighed for at udvikle en naturlig interesse for eget og modsatte køn med den overvågning, der er nødvendig for at sikre, at ingens grænser bliver overskredet.

Eleverne har så vidt muligt ret til private toiletbesøg, det vil sige alene og med lukket dør.

Så vidt det er muligt har elever over 12 år ret til en ansat af samme køn ved omklædning, bad og evt. hjælp til toiletbesøg.

Eleverne må gerne være kærester, men vi accepterer kun at holde i hånd, kramme og tantekysse på mund og kind.

Når eleverne har brug for hjælp til personlig hygiejne, skal man i samarbejde med forældrene blive enige om, hvilken konkret hjælp der er brug for, og hvordan den ydes. Øvrige personaler i gruppen orienteres.everne har ret til at onanere, når de er alene, fx på toilettet.

Eleverne må være afklædte på steder eller i situationer, hvor det er påkrævet.

I sommerperioden har eleverne altid badetøj på, når de bader i soppebassiner.

 

Forældresamarbejde:

Det er vigtigt at forældrene kender seksualpolitikken på Skovagerskolen.

Skolen vægter et tæt samarbejde med forældrene og personalet drøfter barnets/den unges seksualitet med forældrene fx ved de årlige skole-hjem samtaler.

Ligeledes kan forældrene til enhver tid drøfte seksuelle emner med det uddannede personale på skolen, når de finder det relevant for deres barns trivsel og udvikling.

 

På Skovagerskolen udarbejdes der hvert år en individuel elevplan. Som en naturlig del af det pædagogiske arbejde beskriver elevplanen også arbejdet med elevernes seksuelle udvikling.

Da seksualitet i samfundsmæssigt perspektiv opfattes som hørende privatlivet til, vil beskrivelsen af elevernes seksuelle udvikling i elevplanen være af overordnet karakter – specifikke handleplaner i forhold til eventuelle problemstillinger behandles fortroligt. Forældrene inddrages i det omfang, det er relevant. Er eleven fyldt 15 år, skal eleven så vidt muligt give sit samtykke hertil.

 

Bekymringsbarometer:

JanusCentret har udarbejdet følgende ”barometer” som indikerer om børns seksualitet kan anskues som normal adfærd, adfærd der kræver skærpet opmærksomhed og indgriben eller adfærd der kræver øjeblikkelig indgriben.

Da der her er tale om seksuel adfærd hos børn indenfor normalområdet, kan de angivne alderstrin ikke direkte overføres til Skovagerskolens elever. Der må således i hvert enkelt tilfælde foretages en konkret vurdering af elevens generelle udviklingsniveau.

Se JanusCentret

 

Hvad er et seksuelt overgreb? 

Man taler både om seksuelle overgreb og seksuelle krænkelser.

 

Seksuelle overgreb
Der er tale om et seksuelt overgreb, hvis den ene person ikke ønsker den seksuelle kontakt eller bliver lokket, presset eller truet til at gøre noget, som han eller hun ikke har sagt ja til eller ikke forstår konsekvenserne af. 

Et fysisk seksuelt overgreb er fx, hvis krænkeren berører ofrets krop eller kønsdele, har samleje med eller tvinger vedkommende til at berøre krænkerens kønsdele.

Der kan også være tale om et seksuelt overgreb, selvom krænkeren ikke rører ved ofret. Et ikke-fysisk seksuelt overgreb er fx, hvis krænkeren blotter sig for ofret, tvinger ham eller hende til at se pornografiske billeder eller film eller til at klæde sig af.

 

Seksuelle krænkelser

Seksuelle krænkelser er som regel handlinger af grænseoverskridende karakter. Det kan fx være at onanere (eller prøve på det) i fælleslokaler eller at bruge krænkende ord.  

 

Straffeloven

Der skelnes mellem følgende forskellige former for seksuelle overgreb, der afspejler kategorierne af strafbare seksuelle krænkelser i straffeloven:

  • Samleje
  • Anden kønslig omgang end samleje (oralt, analt, fingre/genstande i skede/anus)
  • Blotteri, beføling, beluring (blufærdighedskrænkelse)  
  • Fotografering eller filmoptagelse af et barn/ung under 18 år
  • Køb af seksuelle ydelser fra et barn/ung under 18 år.

 

Seksuelle overgreb mod børn

Et seksuelt overgreb mod et barn defineres som en seksuel handling eller aktivitet:

  • Som barnet ikke kan forstå, ikke er modent til eller ikke kan give samtykke til
  • Som krænker barnets integritet
  • Hvor den voksne/krænkende part udnytter barnets afhængighed eller egen magtposition
  • Der baserer sig på den voksnes/krænkende parts behov
 
Børn med seksuelt grænseoverskridende adfærd

Børn under 15 år, der har en seksuelt grænseoverskridende adfærd overfor andre børn og unge under 15 år. Der kan fx være tale om seksuelle handlinger, hvor det krænkede barn føler ulyst eller føler sig kuet, mobbet eller truet i de seksuelle handlinger/aktiviteter, der foregår mellem børnene.

Overgreb mellem børn under 15 år er ikke strafbare, men medtages under definitionen af seksuelle overgreb, fordi de psykologisk kan være af samme karakter som strafbare seksuelle forhold og opleves lige så krænkende som strafbare overgreb. (Kilde: Forebyg Overgreb).

 

Beredskabsplan ved mistanke eller viden om seksuelt overgreb:                                        

Hvis en medarbejder får kendskab til uhensigtsmæssige eller ulovlige seksuelle aktiviteter i forhold til en eller flere elever på Skovagerskolen, er det vigtigt at følge handleplanen for seksuelle overgreb i Vejle kommune

 

Undervisningsmateriale:

På Skovagerskolens bibliotek findes en emnekasse indeholdende skøn- og faglitteratur, plancher, modeller m.v.

Hos skolens sundhedsplejerske findes ligeledes diverse materialer.

 

 

Bilag 1:

SEKSUELLE OVERGREB – LOVGIVNING OG DEFINITIONER

Straffeloven definerer seksuelle overgreb i tre kategorier:

• Samleje

• Anden kønslig omgang end samleje – oralsex, analt samleje, fingre/genstande i skede eller anus

• Blufærdighedskrænkelse – blotteri, beføling, beluring

 I relation til børn og unge:

• Køb af seksuelle ydelser fra et barn/ung under 18 år

• Pornografisk fotografering eller filmoptagelse af børn under 15 år

De mest relevante paragraffer i Straffeloven i forhold til seksuelle overgreb er:

§ 216 populært kaldet ”voldtægtsparagraffen”. Paragraffen indeholder bestemmelser om straf for at tiltvinge sig samleje ved vold eller trussel om vold. At sætte en person i en tilstand, hvor han eller hun er ude af stand til at modsætte sig handlingen, sidestilles med vold.

Samleje tiltvunget ved vold eller trussel om vold kan straffes med fængsel indtil 8 år. Straffen kan stige til fængsel i 12 år, hvis voldtægten har haft en særlig farlig karakter, eller hvis der i øvrigt er særligt skærpende omstændigheder.

§ 218 handler specifikt om overgreb på mennesker med psykiske handicap (i Straffeloven benævnes det mentalt retardering). Det handler fx om mennesker med udviklingshæmning, autisme eller hjerneskade. Hvis man udnytter personens psykiske handicap til at skaffe sig samleje, kan det straffes med fængsel i indtil 4 år. Medmindre forholdet er omfattet af § 216.

 § 219 siger, at hvis en ansat på bl.a. børne- eller ungdomshjem eller institutioner for personer med vidtgående psykiske handicap har samleje med en person, der opholder sig på institutionen, kan den ansatte straffes med fængsel indtil 4 år.

 § 222 siger, at samleje med et barn under 15 år straffes med fængsel indtil 8 år. Hvis barnet er under 12 år, eller hvis gerningsmanden har skaffet sig samlejet ved tvang eller fremsættelse af trusler, kan vedkommende straffes med fængsel indtil 12 år.

 § 223 siger, at hvis adoptivforældre, stedforældre, plejeforældre eller fagfolk, der har til opgave at undervise og opdrage en person under 18 år, har samleje med barnet/den unge, kan det straffes med fængsel indtil 4 år.

§ 223 a siger, at hvis man har samleje med en person under 18 år mod betaling eller løfte om betaling, kan det straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år.

 

Bilag 2:

SKÆRPET UNDERRETNINGSPLIGT, TAVSHEDSPLIGT, VÆRDISPRINGSREGLEN


Skærpet underretningspligt

Hvis du har mistanke om, at et barns mistrivsel kan skyldes seksuelt overgreb, skal du underrette kommunens socialforvaltning.

 Alle offentligt ansatte på børn- og ungeområdet har skærpet underretningspligt. Ifølge Serviceloven skal du underrette kommunen, hvis du får kendskab til forhold, der giver formodning om, at et barn eller en ung under 18 år har behov for særlig støtte.

Underretningspligten er personlig. Det betyder, at du har pligt til at lave en underretning, også selvom din leder ikke er enig i din vurdering eller bekymring. Formålet med underretningen er at sikre hurtig hjælp til barnet og familien, hvis der er behov for det. Underretningen dokumenterer faktiske forhold og er et arbejdsredskab i sagsbehandlingsprocessen.

Når sagen er indberettet til kommunen, er den ude af dine hænder. Som underretter bliver du sjældent involveret i og informeret om sagens videre gang, og du kan ikke kræve at få oplysninger om sagen.

Reglerne om underretningspligt og skærpet underretningspligt fremgår af Servicelovens § 153 og 154.

Læs mere på www.forebygovergreb.dk under “Reager på mistanke”. Her finder du også et underretningsskema.

Tavshedspligt

Fagpersoner er underlagt særlige regler om tavshedspligt. Tavshedspligt betyder ikke, at man har pligt til at være tavs – men at man skal have tilladelse til at tale.

Ifølge Forvaltningslovens § 27 har enhver, der virker eller har virket i offentlig

tjeneste eller hverv, tavshedspligt med hensyn til fortrolige oplysninger. Det gælder fx

væsentlige sociale problemer, helbredsforhold, misbrug, seksuelle forhold, strafbare

forhold, religiøse, politiske og foreningsmæssige forhold.

Værdispringsreglen - videregivelse af oplysninger

Som fagperson er du underlagt tavshedspligt, men i særlige tilfælde har du ifølge forvaltningslovens § 28, stk. 2 mulighed for at bryde tavshedspligten. Dette kaldes ”værdispringsreglen”. Værdispringsreglen træder i kraft, når videregivelsen af oplysninger overstiger hensynet til de interesserer, der begrunder hemmeligholdelsen, herunder hensynet til den, oplysningerne angår.

I vejledning om tavshedspligt af 2006 nr. 86 punkt 7 beskrives værdispringsreglen således;

”Denne undtagelse har fået betegnelsen ”værdispringreglen”, fordi der skal foretages en afvejning af på den ene side den interesse, som den oplysningen vedrører har i, at oplysningen hemmeligholdes, og på den anden side karakteren og betydningen af de private eller offentlige interesser, der kan begrunde, at oplysningen videregives til en anden forvaltningsmyndighed.”

Undtagelser, hvor det kan tillades at omtale en persons private liv:

• Hvis der er samtykke.

• Hvis der er forhold, der giver lovhjemmel til at bryde tavshedspligten (fx underretnings-pligten for børn og unge).

• Hvis videregivelse af oplysninger overstiger hensynet til ikke at videregive oplysningerne (fx for at kunne tage tilstrækkeligt vare på en elev).

• Hvis oplysningerne er nødvendige for sagens behandling.

Det er tilladt at videregive relevante oplysninger inden for samme forvaltning, men på tværs af forvaltninger skal der være samtykke fra den eller de personer, oplysningerne vedrører.

 

Bilag 3:  

JANUSCENTRETS BEKYMRINGSBAROMETER

Normal adfærd

2-5 år

Udviser alderssvarende optagethed af seksualitet

Leger alderssvarende seksuelt prægede lege med jævnaldrende

Leger seksuelle lege med andre børn, som er præget af ligeværdighed, jævnbyrdighed,

gensidighed og nysgerrighed

Tager på familiemedlemmers kønsdele og bryster

Undersøger sig selv

Leger far, mor og børn

Siger frække ord

Udforsker forskellene mellem drenge og piger

Leger doktorlege med seksuelt indhold, hvor man undersøger hinanden

Spørger om køn og forplantning

Stimulerer sig selv ved at røre ved kønsorganer eller gnide dem mod noget

Viser sig frem

Kan have erektion

 

6-10 år

Udviser alderssvarende optagethed af seksualitet

Leger alderssvarende seksuelt prægede lege med jævnaldrende

Leger seksuelle lege mellem børn, som er præget af ligeværdighed, jævnbyrdighed, gensidighed

og nysgerrighed

Spørger om kønsdele, bryster, samleje og om hvordan børn bliver til

Onanerer skjult for de voksne

Siger frække ord

Leger seksuelle lege med jævnaldrende

Klæder sig ud som det modsatte køn

Vil ikke have nogen ser på ved toiletbesøg, eller når det skifter tøj

Blotter sig i leg for at være ’sej’

 

11-14 år 

Udviser alderssvarende optagethed af seksualitet

Leger alderssvarende seksuelt prægede lege med jævnaldrende

Onanerer skjult for de voksne – måske flere sammen

Er levende interesseret i de tekniske forhold omkring sex, forplantning mv.

Elsker at sige frække ord

Gør alt hvad det kan for at skjule sin spirende seksualitet for forældre

Bryder sig ikke om, at nogen ser på, når det skifter tøj eller er på toilettet

Surfer på nettet efter sider med seksuelt indhold og viser interesse for porno

Har stor interesse for både sit eget og det modsatte køn

 

Adfærd, der kræver skærpet opmærksomhed og indgriben

 

2-5 år

Udviser overdreven interesse for eller overdreven optagethed af seksuelle aktiviteter

Udviser seksuel grænseoverskridende adfærd frem for andre mere alderssvarende aktiviteter/lege

Udviser seksuel adfærd, som adskiller sig fra andre børns/unges naturlige nygerrighed

Udviser ikke alderssvarende viden om seksualitet, fx påfaldende fremmelig eller voksenagtig

viden om sex

Leger seksuelle lege, som fører til beklagelser fra andre børn

Indgår i seksuelle aktiviteter, hvor der er tydelig forskel i alder, modenhed og intellekt imellem

de børn, som indgår

Leger vedvarende med afføring

Er tydeligt seksuelt indladende/opfordrende overfor voksne

Prøver gentagne gange at få andre børn eller voksne til at berøre sine kønsorganer

Slikker på andre børns kønsorganer eller opfordrer andre børn til at gøre det på sig selv

Prøver at gennemføre samleje genitalt eller analt

Prøver gentagne gange at putte ting ind i egen eller andres tissekone/numse - på trods af smerte

og/eller irettesættelser fra voksne

Er fikseret på sex og primus motor i de seksuelle aktiviteter eller taler og tegner emnet konstant

Dæmper på trods af kraftig irettesættelse fra voksne ikke sin adfærd

 

6-10 år

Udviser overdreven interesse for eller overdreven optagethed af seksuelle aktiviteter

Udviser seksuel grænseoverskridende adfærd frem for andre mere alderssvarende aktiviteter/lege

Udviser seksuel adfærd, der adskiller sig fra andre børns/unges naturlige nysgerrighed

Udviser overdreven interesse for pornografi

Udviser ikke alderssvarende viden om seksualitet, fx fremmelig eller voksenagtig viden om sex

Leger seksuelle lege, som fører til beklagelser fra andre børn

Piller ved og gnider sine kønsdele offentligt

Bestikker, truer eller tvinger andre børn for at få dem til at deltage i de seksuelle aktiviteter

Indgår i seksuelle aktiviteter, hvor der er tydelig forskel i alder, modenhed og intellekt imellem

de børn, som indgår

Slikker på andre børns kønsorganer eller opfordrer andre børn til at gøre det på sig selv

Prøver at gennemføre samleje eller indføre genstande analt/vaginalt

Er fikseret på sex og primus motor i de seksuelle aktiviteter eller taler og tegner emnet konstant

Er tydeligt seksuelt indladende overfor voksne eller andre børn

Gnider kønnet mod møbler, andre mennesker el. lign.

Dæmper på trods af kraftig irettesættelse fra voksne ikke sin adfærd

 

11-14 år 

Udviser seksuel grænseoverskridende adfærd frem for andre mere alderssvarende aktiviteter/lege

Leger seksuelle lege, som fører til beklagelser fra andre børn

Leger seksuelle lege, som er forbundet med angst, skam og skyld

Bestikker, truer eller tvinger andre børn for at få dem til at deltage i de seksuelle aktiviteter

Der er tydelig forskel i alder, modenhed og intellekt imellem de børn, som indgår i de seksuelle

aktiviteter sammen

Har et overdrevent forbrug af porno

Taler meget åbent om sex

Viser eller offentliggør foto eller film med sexindhold på mobilen eller nettet

Prøver gentagne gange at få andre børn, unge eller voksne til at berøre sine kønsorganer

Slikker på andre børns kønsorganer eller opfordrer andre børn til at gøre det på sig selv

Prøver at gennemføre samleje genitalt eller analt (før puberteten; 15 års alderen)

Virker fikseret på sex – udover det for alderen ventelige for førpubertetsbørn

Dæmper på trods af kraftig irettesættelse fra voksne ikke sin adfærd

 

Adfærd, der kræver øjeblikkelig indgriben

2-5 år

Når et offer fortæller om overgreb fx i form af orale, anale eller vaginale penetrationer eller

anden intimiderende fysisk krænkelse

Prøver at tvinge andre til at tage på dets kønsdele

Tvinger ting ind i vagina og anus på sig selv og andre, selv om det er forbundet med smerte

Tvinger andre børn til at lege doktor

Tvinger andre børn til at tage tøjet af

Får andre børn til at deltage i seksuelle aktiviteter ved at bruge fysisk tvang eller true dem

Leger kønsrolle-lege på en vred og aggressiv måde

Udøver seksuelle handlinger mod andre, der gør ondt

Finder nemme ofre – fx andre børn der er svagere og lokker eller truer til seksuelle aktiviteter

Udviser seksuel adfærd, der virker tvangsmæssig eller aggressiv

Reagerer på krise (fx vold i hjemmet) ved at foretage seksuelle handlinger på andre børn, der

ikke deltager frivilligt

Virker ligeglad, selvom dets handlinger skader eller gør ondt på et andet barn, eller det andet

barn tydeligt er ulykkeligt

Seksuel kontakt med dyr

 

6-10 år

Udviser seksuel adfærd, der virker tvangsmæssig eller aggressiv

Reagerer på krise (fx vold i hjemmet) ved at foretage seksuelle handlinger på andre børn, der

ikke deltager frivilligt

Leger kønsrolle-lege på en vred og aggressiv måde

Virker ligeglad selvom dets handlinger skader eller gør ondt på et andet barn, eller det andet

barn tydeligt er ulykkeligt

Når der er stor aldersforskel (fx 14-årig dreng, som udviser seksuel adfærd over for et 6-årigt barn)

Når et offer fortæller om overgreb fx i form af orale, anale eller vaginale penetrationer eller

anden intimiderende fysisk krænkelse

Bliver udsat for trusler, vold og hemmeligholdelse

Får andre børn til at deltage i seksuelle aktiviteter ved at bruge fysisk tvang eller true dem

Hader sit eget køn – tager afstand fra sit eget køn

Bliver aggressiv eller begynder at græde, hvis nogen ser på, at det skifter tøj eller går på toilettet

Udøver seksuelle handlinger mod andre, der gør ondt

Finder nemme ofre – fx andre børn der er svagere og lokker eller truer til seksuelle aktiviteter

Seksuel kontakt med dyr

 

11-14 år

Når der er stor aldersforskel (fx 14-årig dreng, som udviser seksuel adfærd over for et 6-årigt barn)

Når et offer fortæller om overgreb fx i form af orale, anale eller vaginale penetrationer eller

anden intimiderende fysisk krænkelse

Bliver udsat for trusler, vold og hemmeligholdelse

Tvinger eller presser andre til seksuel adfærd

Er seksuelt indladende eller opfordrende over for voksne

Beføler andre unge og voksne og virker blufærdighedskrænkende

Får andre børn til at deltage i seksuelle aktiviteter ved at bruge fysisk tvang eller true dem

Leger kønsrolle-lege på en vred og aggressiv måde

Udøver seksuelle handlinger mod andre, der gør ondt

Finder nemme ofre – fx andre børn der er svagere og lokker eller truer til seksuelle aktiviteter

Får andre børn til at deltage i seksuelle aktiviteter ved at bruge fysisk tvang eller true dem

Reagerer på krise (fx vold i hjemmet) ved at foretage seksuelle handlinger på andre børn, der

ikke deltager frivilligt

Virker ligeglad, selvom dets handlinger skader eller gør ondt på et andet barn, eller det andet

barn tydeligt er ulykkeligt

Seksuel kontakt med dyr