Skovagerskolen

Vi tror på, at alle børn og unge kan lære, gøre det bedste, de kan, og deltager i læringsfællesskaber, når de kan. Derfor koncentrerer vi os om dit barns ressourcer.

Vi fokuserer på, hvordan dit barn kan komme til at opleve et fællesskab, deltage aktivt i undervisningen og lære mest muligt. Når dit barn går i vores specialtilbud, tager vi udgangspunkt i dit barns behov i rammerne af fællesskabet.

Vores lærere og pædagoger bruger hver dag deres kompetencer, viden og erfaring, så vi kan give dit barn den bedste skolegang. Det er vigtigt for os, at både du og dit barn bliver inddraget i vores mål og planer, så vi kan have et godt samarbejde. Derfor holder vi jævnligt møder og har en løbende dialog om dit barn.

Et specialtilbud, som det dit barn er visiteret til, er som udgangspunkt midlertidigt. Mindst én gang om året tager stilling til om han/hun skal fortsætte i specialtilbuddet.

Skovagerskolen er en kommunal folkeskole, der underviser og tilbyder socialpædagogisk fritidsordning til børn med vidtgående psykisk og fysisk handicap. Skolen er beliggende i Jelling by, som en tvillingskole til Bredagerskolen, der er en kommunal folkeskole. Skovagerskolen er fysisk indrettet til de elever, der skal have deres dagligdag her. Skolen er en helhedsskole, hvor undervisning og socialpædagogik fremstår som et samlet tilbud til eleverne.

Undervisningen foregår i små klasser (4-9 elever). Når klasserne dannes, tages udgangspunkt i aldersopdeling. Klasserne forsøges sammensat, således, at der kan opstilles fælles mål for klassens elever.

Desuden har skolen klasser for elever med specifikke behov, eksempelvis klasser for elever med autisme og klasser for elever med multiple funktionsnedsættelser.

Det er skolens grundholdning, at eleverne mødes med positive forventninger, og at de oplever deres udgangspunkt accepteret. Der lægges vægt på at skabe de optimale rammer om den enkeltes elevs trivsel og vækst, således prioriteres udviklingen af livsglæde og selvværd højt.

Et inspirerende pædagogisk miljø er en betingelse for, at eleven i et samspil med andre elever kan udvikle sig optimalt. Med eleven i centrum arbejder de forskellige faggrupper sammen om at skabe sammenhæng og helhed i elevens hverdag. Dagligdagen bygger på gensidig tillid og ansvar i de nære kollegagrupper/teams.

Skovagerskolen er en skole i udvikling, hvor dialogen mellem de implicerede parter i skolens dagligdag er det grundlæggende i arbejdet, og således også en forudsætning for den værdibaserede skole.

Skolens elever er opdelt i følgende fællesrum

I: Indskolingen består af skolestartsgruppen (bh./1.- 2. klasse).

I skolestarten lægges der vægt på at eleverne falder til på skolen og at de lærer hinanden og de voksne at kende. Indholdet af hverdagen i skolestarten er overvejende leg og andre udviklende aktiviteter.

M: Mellemtrinnet består af skolens mellemgruppe. (3 – 6 klasse).

I mellemgruppen indeholder hverdagen foruden legen, en videreudvikling af undervisningen og socialpædagogisk bistand, hvor aktiviteterne er tilrettelagt ud fra den enkelte elevs kompetencer og interesser.

U: Udskolingen består af skolens ældste elever.

Der lægges vægt på at tilbyde eleverne et ungdomsmiljø både undervisningsmæssigt og socialt.

Med udgangspunkt i den enkelte elevs kompetence lægges der vægt på udvikling af elevens praktiske færdigheder, ansvar for valg, stillingtagen og realistisk selvopfattelse.

D: D-fællesrummet: består af elever med multiple funktionsnedsættelser og uden et talesprog (multihandicappede).

Alle elever anvender alternative kommunikationsformer og undervises i et pædagogisk tilrettelagt miljø, som tager hensyn til den enkelte elevs forudsætninger.

Eleverne i dette fællesrum har brug for hjælp til alle praktiske gøremål.

Pavillon: Pavillon består af elever, hvis primære handicap er autisme og socio-emotionelle vanskeligheder.

Eleverne har, ud over deres intelligensmæssige handicaps, store sociale vanskeligheder, som bevirker, at de har brug for hjælp og støtte i form af en meget struktureret hverdag. Enkelte elever har i perioder brug for at være alene sammen med en voksen.