Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Tværfagligt team

Tværfaglig bistand på Skovagerskolen

 

Sundhedsplejen

Sundhedsplejens formål

Formålet er, at medvirke til, at børn og unge får en sund opvækst og dermed gode forudsætninger for en sund voksentilværelse.

Sundhedsplejens opgaver

Alle skoler i Vejle kommune har tilknyttet en sundhedsplejerske. Sundhedsplejen tilbyder undersøgelser og sundhedssamtaler til alle skolebørn fra 0. – 10. kl

Samtykkeerklæring fra forældre:
Sundhedsplejen arbejder under Sundhedsloven, som foreskriver, at der altid skal indhentes samtykke fra forældrene, når børnene skal ses til de sundhedsorienterende samtaler/ undersøgelser ved sundhedsplejersken.

  • Støtte det enkelte barn, så det selv ved, hvad der er sundt og dermed får mulighed for det gode liv
  • Rådgive forældre og børn om sundhed og sygdom
  • Opdage manglende trivsel hos barnet og tale med forældrene herom
  • Foreslå hjælp og støtte, hvis der er behov og måske inddrage andre samarbejdspartnere
  • Samarbejder tværfagligt med alle Skovagerskolens øvrige faggrupper

 

De sundhedsorienterende samtaler/ undersøgelser er

0. klasse - indskolingsundersøgelse – Forældrene forventes at deltage – undersøgelsen og samtalen varer ca. 45 -60 minutter. Barnets generelle udvikling og trivsel drøftes i fællesskab mellem barn, forældre og sundhedsplejerske. Er det muligt, måles og vejes barnet, får undersøgt syn og hørelse (via audiologiassistent fra Center for Kommunikation og Velfærdsteknologi) og motorik

1. klasse – sundhedssamtale og undersøgelse

4. – og 6. klasse – samtale og undersøgelse

8. ,9. eller 10. klasse - udskolingssamtale

På sundhedsplejens hjemmeside kan læses mere om hvad den enkelte samtale og undersøgelse indeholder. Klik her

 

Fysio- og ergoterapien

- En del af PLC

 

Fysio- og ergoterapiens formål

Vi indgår som en del af den tværfaglige indsats på skolen og bidrager med:

  • At fremme elevernes selvhjulpenhed i dagligdags aktiviteter i skoletiden.
  • At øge elevernes mulighed for at blive aktive deltagere i klassens aktiviteter med hver deres forudsætninger.
  • At kvalificere undervisningstilbuddet med henblik på inddragelse af sansemotoriske og fysiske aktiviteter som en del af læringsmiljøet.
  • At medvirke til, at de særlige hensyn, eleverne kan have brug for, bliver en del af den daglige praksis på klassen. Eksempelvis sansehjælpemidler og andre hjælpemidler, særlige siddestillingsbehov, afskærmning m.m.
 
Hvad tilbyder vi?

Vi yder undervisningsrelateret fysio- og ergoterapi:

  • Rådgivning og sparring til klassernes personale om elevernes motoriske eller sensoriske udfordringer - og aktivitetsproblematikker i skolen.
  • Forløb i elevens hverdagsmiljø – for eksempel på klassen, på legepladsen, i skoven eller andre steder hvor eleven undervises.
  • Efter behov tilbyder vi afgrænsede individuelle forløb med et specifikt funktionelt mål. Eller et afklarende forløb ved behov for vurdering af en elevs funktionsniveau indenfor en specifik færdighed.
  • Vi udbyder hold for elever, der har et fælles træningsfokus. Der kan være tale om sansestimulation, grov- eller finmotorisk træning, cykeltræning, mund- og ansigtsstimulation m.m.
  • Hjælpemidler: vi tilbyder afprøvning og tilpasning af hjælpemidler i samarbejde med kommunens terapeuter og bandagist.
  • Råd og vejledning til forældre og samarbejdsparter udenfor huset: Vi vejleder i individuelle løsninger – for eksempel i forbindelse med leg, forflytninger, sansestimulation, siddestillinger, dagligdags færdigheder m.m.

Herudover tilbyder vi:

  • Indskolingssamtale: alle forældre tilbydes ½ times samtale. Samtalen er med til at sikre den gode overgang fra børnehave til skole. Herunder også at afklare forældrenes ønsker til indsatsområder i forhold til elevens selvhjulpenhed, motorik og sansebearbejdning.
  • Indskolingsscreening: vi foretager observationer af elevernes hverdag på skolen og laver en generel sansemotorisk screening. Denne suppleres af specifikke tests eller undersøgelser efter behov.
  • 5. klasses screening: vi foretager en generel sansemotorisk screening.
  • Rygundersøgelse: Alle elever i 7. klasse tilbydes en rygundersøgelse.

 

Hvad tilbyder vi ikke?

Den undervisningsrelaterede fysio- og ergoterapi er ikke dækkende for elevens træningsbehov i forbindelse med funktionsevnenedsættelsen. Vi tilbyder ikke kontinuerlige individuelle træningsforløb. Hvis I ønsker yderligere træningstilbud til jeres barn kan I ansøge via egen læge (vederlagsfri fysioterapi for udvalgte diagnosegrupper) eller via Familie- og Handicapafdelingen.

 

Talepædagog

- En del af PLC

 

Formål

Formålet med den talepædagogiske bistand på Skovagerskolen, er at give eleverne øget mulighed for at udvikle og anvende deres kommunikation, som vi ser som sprog, gestus, mimik, blik, kropssprog mm og ASK. Vi arbejder med kommunikation analogt og digitalt. Vi tager udgangspunkt i elevens nærmeste zone for udvikling og har særligt fokus på samspil, kommunikation, opmærksomhed og sprogforståelse.

Vi arbejder på, at eleven:

  • Udvikler sin begrebsverden
  • Udvikler talen og den sproglige form
  • Udvikler sin kommunikation og derved øger sine muligheder for at udtrykke ønsker, tanker og behov, for at indgå i dialog, sociale samspil og læring.

 

Talepædagogens opgaver
  • Screening/test/observationer mm
  • Individuel undervisning
  • Hold undervisning
  • Tværfaglig indsats
  • Sprogforløb eller lign. i klasserne
  • Samarbejde omkring undervisningsforløb
  • Rådgivning/vejledning af personale Deltagelse i møder/ konferencer vedr. elever
  • Afholdelse af kurser

Udviklingen af det enkelte barns kommunikation vil hjælpe den enkelte med at opleve mere trivsel og blive en større del af fællesskabet og den verden de lever i.

 

Psykolog
Psykologens formål

Alle skoler i Vejle Kommune har tilknyttet en psykolog, som er ansat på Tværfagligt Center for Børn og Unge (TCBU). Opgaven for TCBU er at bidrage til, at lærere, pædagoger og ledere kan lykkes med at skabe inkluderende og udviklende læringsmiljøer for alle børn og unge i Vejle. Psykologerne har særligt fokus på elevernes udvikling, indlæring og trivsel samt deres nærmeste voksne, dvs. forældre, lærere, pædagoger m.fl. Psykologen på Skovagerskolen følger og tilser, at eleverne er rigtigt skolemæssigt placeret og deltager i den årlige revisitation i samarbejde med skolen og forældrene.

Psykologens opgaver
  • Råd og vejledning til forældre, lærere, pædagoger, skoleledelse m.fl.
  • Supervision til teams
  • Psykologiske udredninger og formidling af disse til relevante parter
  • Henvisninger til børnepsykiatrisk udredning
  • Årlig revurdering af alle elever på Skovagerskolen
  • Deltage i udvalgte elevkonferencer • Deltage i tværfaglig indskolingskonference
  • Sparring med ledelsen
  • Samtaleforløb i særlige tilfælde

 

 

Anja Mathiesen

Fysioterapeut

ahmat@vejle.dk

Trine Lousdal

Fysioterapeut

trlou@vejle.dk

Lisbeth Graversen

Ergoterapeut

ligra@vejle.dk

Mette Holm Kjær

Ergoterapeut

mehkj@vejle.dk

  

Marianne Meldgaard

Talepædagog

mari0768@vejle.dk

Vibeke Tygesen

Talepædagog

vibe0686@vejle.dk

  
  

Pernille Holm Jensen

Psykolog

Fra TCBU

phoje@vejle.dk

Tlf. 23822789

Dorothea Schäfer

Sundhedsplejerske

fra Sundhedsplejen

dosch@vejle.dk

Tlf. 2034 9936

Annette Pedersen

Sundhedsplejerske

Fra Sundhedsplejen

anepe@vejle.dk

Tlf. 2920 3624